sobota, 12 kwietnia 2014

Jajko z tofu

Kiedyś, kiedy byłam wszystkożerna, moim ulubionym dodatkiem do kanapek było jajko ugotowane na twardo. Uwielbiałam jajka w sałatce jarzynowej, jajka w roli wkładki do żurku, w formie pasty jajecznej, jajka same w sobie, lekko posolone i popieprzone. 
Zdecydowałam się zostać weganką, więc moje ulubione smakołyki poszły w odstawkę. No i trudno!
Przez ostatnie trzy lata ani przez chwilę nie tęskniłam za jajkami, zwłaszcza że moja wiedza na temat zdrowego żywienia zaczęła się pogłębiać i okazało się, że składniki odżywcze w nich zawarte (białko, witaminy A, E, K i B2 oraz lecytynę) możemy z łatwością pozyskać z roślin. 
Białko znajdziemy niemal wszędzie, zwłaszcza w roślinach strączkowych, tofu i kaszach. Witamina A występuje w suszonych morelach, pietruszce, marchwi, szpinaku, szczawiu, koprze, papryce, pomidorach, jarmużu i dyni. Witamina E: w sałacie, koniczynie, lucernie, ziarnach zbóż, orzechach, sezamie, słoneczniku i dyni. Witaminę K pozyskamy z pokrzywy, szpinaku, lucerny, kalafiora, brukselki i kapusty włoskiej. Witaminę B2 znajdziemy w warzywach zielonolistnych, soi, fasoli, śliwkach, daktylach, morelach, produktach pełnoziarnistych i drożdżach. Jedyną witaminą, która znajduje się w jajkach, a nie występuje w produktach pochodzenia roślinnego jest B12, którą weganie muszą suplementować. Źródłem lecytyny niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego mózgu i układu nerwowego jest soja i rzepak.
Można więc z jajek zrezygnować, niczego nie tracąc. Dodatkowo zyskuje na tym nasz układ krwionośny, bo nie dostarczamy organizmowi cholesterolu.
Trudne? Ani trochę!
Zbliża się jajeczna, mięsna i tłusta Wielkanoc. Ponieważ nie ma takiej tradycji, której nie dałoby się zmienić, życzę Wam tego samego, czego kilka lat temu życzyła w wywiadzie Natalia Przybysz: bądźcie szczęśliwi i zróbcie sobie jajko z tofu.




Składniki na 8-10 połówek jajek:
1 kostka (180g) tofu naturalnego
1 płaska łyżka płatków drożdżowych
1 płaska łyżka kurkumy
1 szczypta czarnej soli
1 szklanka niesłodzonego mleka sojowego
3 pełne łyżeczki agaru

Zacznij od przygotowania foremek w kształcie jajek. Mogą to być formy silikonowe, szklane, albo zrobione ręcznie foremki z folii aluminiowej. Żeby wykonać te ostatnie, potrzebujesz przedmiotu kształtem przypominającego kurze jajo. Arkuszem folii otocz w/w przedmiot, folię dokładnie wygładź, po czym ostrożnie wyjmij jajo. W ten sposób wykonaj 8-10 foremek w kształcie połówek jajka.



Tofu, płatki drożdżowe, kurkumę i czarną sól umieść w blenderze i zmiksuj na gładką masę. Uformuj z niej 8-10 kulek, które imitować będą żółtka.
Zimne mleko sojowe wlej do rondelka o grubym dnie, dodaj agar i dokładnie wymieszaj. Gotuj mleko na maleńkim ogniu, ciągle mieszając, aż agar się rozpuści. 
Mleko przelej do foremek, do 1/3 ich wysokości. W każdej foremce umieść jedno żółtko. 
Jajka umieść w lodówce na 2 godziny. Po tym czasie białko będzie sztywne i gotowe do wyjęcia z formy. 




Posłowie:
Trwa kampania Otwartych Klatek "Jak one to znoszą?". Jeśli, tak jak ja, nie zgadzasz się na przemysłową hodowlę kur, wejdź, proszę, na tę stronę: klik, obejrzyj film i podpisz petycję przeciwko sprzedaży jaj z hodowli klatkowej.

5 komentarzy:

  1. WOW. wygląda super. Pewnie jeszcze lepiej smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Robię na wielkanoc jak nic. Niech rodzina widzi, że można inaczej:)

    OdpowiedzUsuń

Ponieważ zmęczył mnie spam wysyłany przez pewnego zautomatyzowanego anonima (100-120 komentarzy dziennie!), włączyłam weryfikację obrazkową. Mam nadzieję, że Was to nie zniechęci do komentowania zawartości mojego bloga! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...