sobota, 1 marca 2014

Park w Zaborowie

Wykorzystując ostatnie dni ferii i piękną pogodę, wybrałyśmy się dziś z mamą na wycieczkę geocachingową. To my:


A to o tym, gdzie byłyśmy:

Na Dolnym Śląsku, między Ścinawą a Prochowicami, leży sobie mała wioska. Na pierwszy rzut oka w Zaborowie nie ma nic ciekawego - kilka domów na krzyż, piejące koguty, cisza i spokój. 


W pobliżu wiejskich chatek, stodół i pól znajduje się jednak piękny, stary park przypałacowy z ruinami pałacu wybudowanego w 1725 roku, zniszczonego (niestety) w latach 40. XX wieku. Dziś można zobaczyć rozpadające się ceglano-kamienne ściany. Na frontowej widać nienaruszony herb (może ktoś wie, czyj?). 



W zaborowskim parku znajduje się jeden kesz, z którego znalezieniem miałam pewien problem - współrzędne były niedokładne, a wskazówka dla mnie nieprzydatna, bo nie rozróżniam gatunków drzew, kiedy nie ma na nich liści. Na szczęście mama przyszła z odsieczą, popukała się w głowę i powiedziała "ten jesion to nie dąb". W końcu skrytkę odnalazłyśmy (okazało się, że był to FTF, czyli kesz dziewiczy, przez nikogo wcześniej nieodnaleziony). Wewnątrz był logbook i badzik Lokalnej Grupy Rybackiej Dolnośląskiej Krainy Karpia. Wzięłam go sobie, mimo wszystko, w zamian zostawiając korale z Zakopanego. 


W drodze powrotnej podjechałyśmy jeszcze do Golanki Dolnej koło Prochowic, gdzie znalazłam jeszcze jedną skrytkę, przy kościele. Wyprawa była więc owocna i już planuję następną.

Żeby nawiązać w jakikolwiek sposób do jedzenia, powiem jeszcze, że biedronkowy hummus, który kupiłam, wracając z Zaborowa, nie jest zły. Ot i kropka.

2 komentarze:

  1. Pałac wzniesiono w 1725 roku dla rodziny von Nostitz
    Pałac jest budowlą dwukondygnacyjną o rzucie prostokątnym i założeniu dwutraktowym z pilastrowym podziałem elewacji. Całość była przykryta dwuspadowym ceramicznym dachem mansardowym. Na uwagę zasługuje bogato zdobiony, piaskowcowy portal głównego wejścia oraz wspaniały kartusz herbowy umieszczony w trójkątnym tympanonie frontonu. W początkach XIX wieku pałac był przebudowywany z inicjatywy rodu von Prittwitz. W 1906 roku jego rozbudowy dokonał Gotthard Wirtsch i prawdopodobnie wówczas pałac skierowano fasadą frontową na wschód, w stronę parku. Pierwotnie bowiem fasad frontowa zwrócona była na zachód, ku rozległemu dziedzińcowi folwarcznem.
    W styczniu 1945 roku wieś znalazła się w pasie ciężkich walk frontowych i kilkakrotnie przechodziła z rąk do rąk. Zniszczeniu uległ wówczas pałac i od tamtej pory pozostaje w stanie daleko posuniętej ruiny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Podziwiam bogata wiedze historyczna a Autorce, gratuluje ciekawej relacji. Pozdrawiam cieplutko, Edyta :-)

    OdpowiedzUsuń

Ponieważ zmęczył mnie spam wysyłany przez pewnego zautomatyzowanego anonima (100-120 komentarzy dziennie!), włączyłam weryfikację obrazkową. Mam nadzieję, że Was to nie zniechęci do komentowania zawartości mojego bloga! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...