wtorek, 25 lutego 2014

Bułki śniadaniowe

Na co dzień staram się nie jeść białej mąki. Mama regularnie piecze pełnoziarnisty chleb, ja piekę i smażę pełnoziarniście niemal wszystko (poza naleśnikami, które uwielbiam).
Pieczywo się dziś w domu skończyło, a nikomu nie chce się iść do sklepu. Upiekłam więc białe buły śniadaniowe, mięciutkie w środku, chrupiące na zewnątrz. W końcu łatwiej upiec niż kupić, prawda? :)




Składniki na 10 bułek:
350g białej mąki
20g drożdży
1 łyżeczka cukru trzcinowego
1 szklanka ciepłej wody
3/4 łyżeczki soli
2 łyżki oleju (do posmarowania wierzchów)

Mąkę przesiej do miski, zrób dołek, wkrusz do niego drożdże, zasyp cukrem i polej 2-3 łyżkami ciepłej wody. Zostaw na 10 minut. Kiedy drożdże się spienią, dodaj resztę wody i sól i bardzo dokładnie wyrób ciasto (jeśli masz siłę, rób to nawet przez 10 minut). Przykryj ciasto ściereczką i odstaw na 60 minut w ciepłe miejsce. Kiedy wyrośnie, przełóż ciasto na blat, zroluj w wałek, pokrój na 10 plastrów. Tak wykrojone bułki ułóż na blaszce wyłożonej papierem, przykryj ściereczką i odstaw na kolejne 30 minut. Wyrośnięte bułki posmaruj olejem za pomocą pędzelka i wstaw do piekarnika nagrzanego do 250 stopni na 8-10 minut.

10 komentarzy:

  1. wyglądają smakowicie, zachęciłaś mnie do upieczenia

    OdpowiedzUsuń
  2. Aż się prosi żeby je upiec :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy mozna je po upieczeniu zamrozic? Tyle na raz nie zjemy, a dzielic porcje na pol tez sie wydaje bez sensu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A czy można zastąpić białą mąkę mąką razową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można. Trzeba tylko użyć nieco mniejszej ilości mąki (ok. 300g).

      Usuń
  5. Kurczę, nie wyszły i nie wiem czemu. Zrobiłam według przepisu, wyrabiałam długo i dobrze, ale jakoś nie urosły za bardzo. Czy wina może leżeć w drożdżach i zbyt ciepłej wodzie? Drożdże się za bardzo nie spieniły, ale ciasto wyroslo natomiast po wykrojeniu już nie bardzo rosły. Co mogłam zrobić źle? Bo w smaku są na prawdę pyszne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyczyn mogło być kilka: niezbyt świeże lub źle przechowane drożdże (np niedokładnie przykryte=przesuszone) zbyt ciepła woda (może zabić drożdże), brak cukru (czyli brak pożywki) lub przeciąg w miejscu wyrastania. Przepis jest na pewno dobry, bo kilka razy według niego piekłam bułki i za każdym razem wychodziły dobre.

      Usuń
    2. Więc zapewne woda. Spróbuję jutro z chłodniejszą i całość schowam do pieca żeby nie było przeciągu (minimalnie nagrzanego ;))

      Usuń
  6. To był mój "pierwszy raz z pieczywem" w wersji DIY ;) Co prawda mąki użyłam pełnoziarnistej i [standardowo] za mało soli, to i tak jestem dumna z efektu (tzn. da się zjeść :))

    OdpowiedzUsuń

Ponieważ zmęczył mnie spam wysyłany przez pewnego zautomatyzowanego anonima (100-120 komentarzy dziennie!), włączyłam weryfikację obrazkową. Mam nadzieję, że Was to nie zniechęci do komentowania zawartości mojego bloga! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...