sobota, 27 lipca 2013

Sarmale

Po powrocie z Rumunii napisałam mail do mojego nowego znajomego tambylca. Poprosiłam go, żeby zapytał mamę, babcię, ciotkę, siostrę lub kogokolwiek z jego rodziny, kto dobrze gotuje, o przepisy na ich ulubione, tradycyjne, zgodne z wszelkimi rumuńskimi zwyczajami, potrawy. Po dłuższej chwili odpisał. Dał mi przepis na gołąbki...
Sarmale, czyli właśnie rumuńskie gołąbki, zawija się w kiszone liście kapusty. Muszę przyznać, że rezultat jest wspaniały i wątpię, czy zrobię jeszcze ich polską wersję. Tradycyjne sarmale mają farsz mięsny. Moje są z soczewicą i pieczarkami.



Składniki na 12 sztuk:
1 szklanka czerwonej soczewicy
2 torebki ryżu
2 cebule
8 pieczarek
4 duże pomidory
sól
pieprz mielony
kapusta kiszona w liściach
1 łyżeczka pieprzu w ziarnach
5-6 ziaren ziela angielskiego
4 liście laurowe

Szklankę soczewicy zalej dwiema szklankami wrzątku, zakryj pokrywką i gotuj na małym ogniu, nie mieszając, przez 20 minut. Ryż ugotuj w osolonej wodzie. Cebulę i pieczarki posiekaj, wrzuć na patelnię, podlej wodą i uduś. Dodaj 1 pokrojony w kostkę pomidor, ugotowaną soczewicę i ugotowany ryż. Wszystko wymieszaj, dopraw solą i pieprzem według upodobań. Gotowy farsz zostaw do ostygnięcia (po czym go spróbuj i ewentualnie ponownie dopraw). Dno dużego garnka wyłóż jedną warstwą liści kapusty i jedną warstwą pokrojonych w plastry pomidorów. Farsz zawiń w liście kapusty. Gotowe sarmale ułóż ciasno w garnku z kapustą i pomidorami. Powciskaj pomiędzy nie ziarna pieprzu, ziele angielskie i liście laurowe. Całość zalej wodą, posól, zakryj pokrywką i gotuj na maleńkim ogniu przez 90 minut.



Nieznana kuchnia świata 2Organizator: Aniko

8 komentarzy:

  1. ale w Polsce gołąbki też się robi z kiszonej kapusty , ja od dawien dawna takie robię najczęściej z farszem z kaszy gryczanej, a przepis mam z takiej gazety Magazyn Rodzinny, nie wydawanej od ok 20 lat albo więcej

    OdpowiedzUsuń
  2. A można jakoś kupić kiszoną kapustę w liściach? Czy używa się tylko takich ukiszonych przez siebie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kapustę kiszoną w liściach da się kupić, choć trzeba się trochę nachodzić i napytać. W warzywniakach bywa, a jeśli nie ma, to czasem udaje się ją przez warzywniak sprowadzić. :) Moją kupiłam w osiedlowym markecie we Wrocławiu.

      Usuń
    2. A gdzie we Wrocławiu?

      Usuń
  3. W Olsztynie odkryłam warzywniak, gdzie można kupić w główkach. Moja przyjaciółka robi takie z kaszą jaglaną w sosoe grzybowym ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli to nie tajemnica, to gdzie dokładnie w Olsztynie mieści się ten warzywniak?:) Chętnie wypróbowałabym przepis, nie miałam pojęcia, że można u nas dostać kiszone główki kapusty.
      DVNO

      Usuń
  4. Z soczewica to jeszcze nie jadlem. musi byc pyszne

    Kultura

    OdpowiedzUsuń
  5. mam przedwojenną książkę kucharską i gołąbki zwykle robione były z kapusty kiszonej z mięsem,grzybami(wege) albo ziemniakami(wege)i nie były rumuńskie,tylko jak najbardzej polskie

    OdpowiedzUsuń

Ponieważ zmęczył mnie spam wysyłany przez pewnego zautomatyzowanego anonima (100-120 komentarzy dziennie!), włączyłam weryfikację obrazkową. Mam nadzieję, że Was to nie zniechęci do komentowania zawartości mojego bloga! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...